Thursday, November 3, 2011

Traditii de nunta/ Something blue, Something old, Something new (I)


Cand ma gandesc la traditii de nunta, imi aduc aminte cu jale, cand in fata blocului, soacra mea, a rupt desupra capului meu un colac. La cate m-am opus, asta nu am putut sa nu o fac. Desigur, nu am facut-o pentru ca stiam ce inseamna, sau pentru ca sunt o pastratoare a traditiilor, ci, pur si simplu pentru ca am vazut cat de mult isi doreste soacra mea, acest lucru, asa ca... let's do it!


Am realizat, abia dupa terminarea cununiei religioase, cand am dat cu piciorul in galeata cu apa si flori de pe treptele bisericii, ca motivul pentru care nu vreau sa respect aceste traditii este total nefondat. Firmituri in par? murdaresc rochia de la galeata? sa fim seriosi, se pot intampla si mai rele, insa nu am cautat niciodata sa vad ce insemna aceste traditii. 
Incepand sa caut, am realizat ca nunta, nu e pur si simplu: ne imbracam mumos, ne intalnim, ne bucuram, mancam, dansam, pozam si apoi plecam. Nope... nunta la romani este plina de traditii si semnificatii, de prunzime si intelepciune fantastica.  Deci, sa incepem:

Totul incepe cu cererea in casatorie, sau traditionalul Petit.  Da tatal fata, sau nu? Tanarul trebuie sa mearga la parintii fetei sa ceara mana acesteia. Acest lucru arata respectul tainarulu pentru viitorii socri. Ei bine, in ziua de azi... lucrurile nu mai stau chiar asa. M-a cerut in casatorie, am zis da? ce mai conteaza? let's do it! Pai, ce nu e binecuvantat de cei care te-au nascut si crescut, cu certitudine ca nu va merge bine. Astazi, valoarea familie nu mai exista, si ca atare nimeni nu mai da valoare nuntii, nimeni nu mai vede profunzimea ritualului pe care trebuie sa-l parcurgi ca mire si mireasa.
Urmeaza Inelul de Logodna. Dupa ce parintii accepta si binecuvinteaza aceasta casatorie, tanarul merge sa aleaga inelul care il va darui iubitei lui. Ce e cu inelul asta de logodna? Se pare ca aceasta traditie este luata de  la egipteni care daruia iubitelor un inel, acceptarea acestuia presupunea un juramant de uniune, daruire si supunere. Inelul se punea pe degetul inelar, de la mana stanga, acest deget fiind considerat in legatura directa cu inima, organul care ascunde cele mai puternice sentimente, adica dragostea si respectul. Wow.. interesant.. treaba asta nu e chiar romaneasca, dar foarte folosita, stiu ca sotul meu m-a cerut in casatorie fara inel, apoi am mers sa cumparam inelul, adica sa-l aleg eu. Iar acum, cand ma uit la inel, ma gandesc la perioada dinainte de casatorie. Asta simt eu. Funny, isn't it?
Alegerea Nasilor. O sa vorbim mai multe despre nasi, intr-un post special dedicat lor, asta pentru ca eu ii considet extrem de importanti. ;) faza draguta aici este Ploconul. Da, dupa ce tinerii hotarasc care ar fi nasii potriviti pentru ei, merg cu ploconul, adica un cadou, daca nasii accepta ploconul, asta inseamna ca le vor fi nasi. Exista un plocon inainte de nunta, adica sambata seara, mirele trimite un plocon nasilor: 5 kg, de vin, 5 lipii, o gasca, zahar si tuica. Genial nu? Si mai exista un plocon dupa nunta: 10 paini, 7-1 gaste si curcani, 10 kg de vin, 3 kg de tuica. Cine stie ce semnificatie au numerele, painile si gastele, ca nu am gasit pe nicaieri. Clar, nu mai da nimeni asa ceva, dar e draguta ideea.
Cavalerii de onoare. Au si ei un rol important. Promit sa postez cat de curand posibil.

Si mai sunt multe, multe traditii. 

No comments:

Post a Comment